Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
[ Akceptuję ]
Mapa strony

Aktualności

Referencje od władz Gdowa

Dodano 2010-06-11

Wójt gminy Zbigniew Wojas Gdów w uznaniu za długofalową i szeroką współpracę (witacz, folder, gadżety)  wystosował List Polecający (fot. obok), który prezentuje Wydawnictwo PiK w bardzo pozytywnym świetle. Odbieramy to jako dowód uznania i zaufania oraz zadowolenia władz z dotychczasowej współpracy z naszą firmą. Zauważamy, że coraz więcej włodarzy miast i gmin przykłada wagę do marketingu miejsc oraz do promocji.

***

Dobry witacz dla miasta jest jak dobra recepcjonistka dla firmy. Coraz więcej firm w Polsce zaczyna dostrzegać rolę i znaczenie pierwszej osoby w firmie, z którą ma kontakt klient telefonując lud odwiedzając jej siedzibę. Bo co z tego, że firma odnosi wyłącznie sukcesy biznesowe, a jej prezes jest profesjonalistą i ma olbrzymie doświadczenie w branży, gdy w recepcji pracuje zaniedbana pannica, która znużonym, ponurem głosem wita gości. Pierwsze wrażenie może być przyczyną nie podejmowania dalszych prób kontaktu z profesjonalnym prezesem… a to, nie daj Boże, może oznaczać utratę szansy na intratną propozycję handlową.


Witacz jest wyzwaniem i olbrzymią szansą dla każdej miejscowości, pozwalającą w prosty, jednoznaczny sposób zaprezentować walory miejsca. Witacz jest jak wizytówka. Menedżerowie wielkich firm zdają sobie sprawę z tego, jak wielkie znaczenie odgrywa spójna i konsekwentna identyfikacja wizualna. Logo, kolory formowe, papier do korespondencji, a nawet ubiór pracowników to wynik przemyślanej koncepcji, przygotowywanej nieraz przez wyspecjalizowane firmy za wielkie pieniądze. Również wizytówka musi być zaprojektowana zgodnie z przyjętą w firmie linią Corporate Identity. Dobre wrażenie może zepsuć niedbała, źle wykonana karta biznesowa mimo, że osoba, do której ona należy, wydawała się całkiem sympatyczna.

W teorii psychologii można znaleźć zasadę, która głosi, że sympatię do miejsc, a szczególnie do osób, czujemy już po paru pierwszych sekundach. Co więcej pierwsze wrażenie jest bardzo trudno zatrzeć w naszej świadomości. Dlatego dobry witacz dla miejsca jest wyzwaniem. Nie powinien on być zbudowany z elementów przypadkowych, które akurat były dostępne. Często zdarza się, że projekt witacza oddaje się po prostu w ręce najlepszego grafika w mieście, który wkładając weń całą wenę twórczą zapomina o strategii marketingowej miejscowości, do której witacz powinien zapraszać. Jeśli oczywiście taka strategia w ogóle istnieje…

Marketing miejsc to pojecie, które na świecie zrobiło już olbrzymią karierę. W Polsce mówi się o „piarze” miejsc i samorządów – w najlepszym przypadku o ich promocji. Takie podejście powoduje, że autorzy koncepcji rozwoju danego miejsca skupiają się tylko na jednym z elementów marketingu, zapominając, że nie ma dobrej promocji bez uwzględnienia pozostałych jego elementów. Strategia marketingowa miejsca (miasta, gminy, regionu, kraju) wymaga znacznie szerszego i bardziej kompleksowego podejścia.

Podstawowym jednak problemem pozostaje ustalenie roli i kompetencji poszczególnych graczy, którzy powinni pracować nad koncepcją marketingową. Władze administracyjne regionu, które pełnią funkcje koordynatora nie mogą brać na siebie wszystkich obowiązków związanych z wypracowaniem strategii. Będąc gospodarzem, odpowiadają za przygotowanie koncepcji miejsca (produktu), znają jego historię i walory turystyczne, możliwości inwestowania i plany rozwoju oraz cele, do których zmierzają. Niebagatelną rolę odgrywa też przeprowadzenie badań, które powinny między innymi dać odpowiedź na pytanie co o regionie myślą sami jego mieszkańcy oraz jaki jest wizerunek regionu wśród sąsiadów i potencjalnych gości.

Znając wyniki badań oraz konkretyzując cele działań promocyjnych warto oddać ich realizację w ręce specjalistów. W Polsce działa wiele firm usługowych dla marketingu. Agencje reklamowe, firmy badawcze i konsultingowe, domy mediowe i produkcyjne – zarówno te duże jak i lokalne – pracują przede wszystkim dla korporacji i przedsiębiorstw, panuje więc przekonanie, że są one niekompetentne i nieprzygotowane do współpracy z miastami. O tym, że takie założenie jest błędne, świadczą jednak sukcesy, jakie firmy te odnoszą pracując na rzecz marketingu politycznego, muzycznego, społecznego. Podstawowe zasady budowania strategii marketingowej, a potem komunikacyjnej są bowiem takie same, a doświadczenia z jednej branży dają się zazwyczaj przenosić do innych branż. Warto więc skorzystać z agencji zewnętrznych tym bardziej, że ich zatrudnienie daje możliwość świeżego, bardziej obiektywnego spojrzenia na zalety i wady własnego regionu.

Powstaje pytanie: skąd wziąć na to wszystko pieniądze? Naturalna odpowiedz, która nasuwa się natychmiast, brzmi: z budżetu państwa, z budżetu regionu czy miasta. Można też skorzystać z funduszy unijnych. Warto jednak pamiętać o starej zasadzie, że mniej cenimy to, co dostajemy za darmo, a dużo bardziej to, co sami wypracujemy. Dlatego najlepiej sprawdza się model, w którym mieszkańcy, a przede wszystkim lokalny biznes inwestują własne pieniądze w wypracowanie koncepcji marketingowej miejsca. Takie myślenie jest tym bardziej cenne, że angażuje społeczność lokalną, a dla administratorów miejsca może być świetnym programem politycznym.

Model - władze regionu, biznes, agencje – gdzie każdy zna swoje kompetencje i zakresy obowiązków może przynieść rozwązania najbardziej efektywne w budowaniu strategii marketingowej miejsc. Strategia odpowiada wtedy precyzyjnie na pytania kim jesteśmy, co nas wyróżnia, co chcemy powiedzieć światu i jak to chcemy powiedzieć. Pozostaje już tylko konsekwentnie ją realizować i czekać na turystów i inwestorów. Jednym z elementów koncepcji komunikacji marketingowej musi być witacz, który w skondensowanej formie powinien wyrazić to, co zostało zawarte w opasłych tomach spisanej strategii…
Czyż nie jest to piękne wyzwanie?

 

Artykuł o marketingu miejsc pochodzi : http://www.goldenline.pl/forum/4195/zapraszam/s/1#60727

 

 

Wydawnictwo PiK Bydgoszcz zaprasza do podobnej współpracy urzędy gmin, sołectwa, miasta i powiaty.

Opracujemy i wydamy folder, plan, mapę składaną, monografię gminy, album, kalendarz, wizytówki, pocztówki, listowniki itp. Opracujemy tablicę wielkoformatową z planem miasta/ mapą gminy, , . Zrealizujemy dla Państwa różnego rodzaju upominki, gadżety itp. 

 

cofnij